mandag 15. september 2014

Matstreif 2014

Hei!

På fredag den 12.september var jeg og Heidi å besøkte matstreifen på Rådhusplassen i Oslo. Der var det mange flotte stander med smakfulle retter og serviceinnstilte selgere. Det matstreif går ut på er at ulike bedrifter skal selge produktene sine som er i fokus av kortreist mat.

Vi valgte å intervjue flere av bedriftene, for å spørre om eventuelle produktforbedringer, nyheter og kalkyler. De forskjellige bedriftene lærte oss mye om produktene sine, og lot oss også få noen smaksprøver. 

De fem første bedriftene hadde alle sammen produktforbedringer. Disse fem tenkte jeg å dokumenter med bilder, slik at dere ser hva bedriften har utviklet.

Avdem- ny smak av tradisjon
Forbedringer de hadde gjort var at de ville gjøre den mest solgte osten (fjelldronning) raskere moden. Derfor laget de en ny "hoved ost", som de ga navnet Mor Åse. Den nye osten så veldig ut som den gamle, men de får bedre fortjeneste for den, i og med at den blir raskere moden. 

Røros is- unike smaksopplevelser
Dette året hadde de is med flere smaker som er forbedret, dvs. skogs-smakene er bedre (tranebær, tyttebær, osv.). De har som mål å bruke ferske råvarer (jordbær, multer, krokan osv.), og utvikle med forbedringer på alle isene. 

Helnora honning- rett fra naturen
Denne bedriften har nyheter, samtidig som det og er en utvikling av ett allerede laget produkt. I år falt vi for honning med chili. Denne var en utvikling av helt vanlig honning, til en honning som er litt mindre søt, og derfor en bedre variant for de som ikke liker den søte smaken av honning.

Grini hjemmebakeri
I år hadde denne bedriften endret på pakningene sine. Tidligere har de hatt store pakker, med kun en type produkt. Dette har ikke slått an så bra, fordi mange ville smake på alt. Derfor hadde de i år laget mindre pakninger med litt av alt og dette overhørte vi at falt i smak hos kundene. 

Ostecompaniet
Ostecompaniet ønsker at gammalost skal falle i smak blant ungdommen. De foreslår osten sammen med bær og rømme, og sier det lager en interessant smak for både unge og eldre. Utviklingen av dette produktet går ut på å reklamere (pakninger, tv-reklame osv.)
Det var også fem bedrifter som hadde kommet med unike og kreative nyheter, som falt i smak for mange av kundene. 

Sunniva drikker- prisvinnende fruktmoster, et alkoholfritt alternativ til god mat
Nyheten for 2014 var gravenstenseple og stikkelsbær most. Denne smakte fantastisk, og vi tror denne kommer til å selge utrolig bra på markedet. Denne drikken er alkoholfri, men kan fortsatt brukes til god mat. 

En smak av Sørlandet
Denne bedriften solgte knekkebrød og salt. Nyheten i år var tangsaltet, som funker bra i fiskesuppe og til kjøtt. Det smakte som vanlig salt, men det er noe som gjorde det mer spennende. 

Stangeriet- frukt, grønt og sauser
Stangeriet konsentrerer seg om god mat, og prøver å selge mest mulig frukt og grønt til kundene sine. Den nye produktserien kylling confit, selger allerede bra på markedet, og vi tror det kommer til å bli en stor suksess for bedriften.

Beste isen fra Feios- sunt alternativ for god is
Dette var den bedriften vi likte best. De ansatte var flinke og kunne sakene sine, og det endte med at vi kjøpte en kule is hver. Den nye smaken i år var lakris, men den hadde de dessverre ikke på matstreif. Bringebær-isen består av friske, nyplukkede bringebær og karamell-isen er laget helt fra bunnen av.
Haust-ekte og naturlige fra Hardanger
Siste bedriften vi besøkte hadde en utrolig kul ide, og de fikk mye oppmerksomhet for det. Ideen deres var å sette ett smiley klistremerke på, før eplene var modne. Eplene er sunne og smakfulle og hele standen deres besto av epleprodukter produsert i egen hage. Disse produktene selges ikke i butikk.
Etter dette besøket kom vi på to nye ideer som kunne vært relevant og brukbart for bedriftene:

1) Haust kan selge eplene i butikk slik at de får større fortjeneste på det.
2) Beste is fra Feios burde selge is i 2 liters bokser i butikk. Da får flere tak i isen, og de kan få mer penger til å utvikle nye smaker. 

Vi var også litt kreative og kom på et nytt produkt som vi kunne ha produsert. Dette produktet skal være en slush, men en litt sunnere variant. Slush essensen skal være laget av norske frukter og bær, med sirup og honning for en god konsistens slik at aromaen blir mye mer naturlig. Slushen er veldig populært blandt både unge og voksne, men det er ikke akkurat det sunneste man kan drikke. Derfor synes vi dette hadde vært en bra løsning!

Var du på årets matstreif?

-Silje


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar