mandag 22. september 2014

En lærerik dag hos Cubus


I dag skulle vi gå til innkjøp av nye plastposer på jobben. Det høres kanskje ut som en relativ enkel oppgave, men når du tenker på antall plastposer vi må kjøpe inn til butikken blir det fort litt mer avansert.

Hver sesong kommer Cubus med nytt design på posene sine. For eksempel om sommeren pleier vi å ha poser med et sommerdesign på utsiden, noe som får kundene til å komme i sommerstemning. Om vinteren pleier posene å være enten svarte eller hvite, dette er kanskje litt kjedelig for kundene, men vinteren er jo ganske kjedelig så det passer veldig bra. 

En annen ting som er utrolig viktig er å få med logoen til Cubus på posene. Det lager gratis reklamering, i og med at kundene går rundt med posene forbi flere hundre mennesker på senteret. Dette får kundene til å reagere og kanskje ta en titt innom butikken vår selv.

Nå tenkte jeg at jeg kunne fortelle dere litt om motivene for kjøp og kjøpsprosessen når det kommer til innkjøp og bestilling av plastposer.

Kjøpsprosessen

Nyanskaffelse: Poser er et stort og viktig kjøp, i og med at hver eneste kunde som handler hos oss får med seg en pose etter kjøpet. Det er også nødvendig å komme med nyheter og forbedringer.

Rent gjenkjøp: Cubus har en fast leverandør som leverer fra gang til gang. Kjøpene skjer forholdsvis ofte, men det er ikke snakk om så alt for store beløp hver gang. Derfor er det ikke vits å gjøre så alt for mye ut av det hver gang.

Overveid gjenkjøp: Rent gjenkjøp utvikler seg til overveid gjenkjøp om bedriften ser behov for å bytte leverandører eller oppnå bedre avtaler. Dette gjør ikke Cubus, i og med at vi er fornøyde med den leverandøren vi har.

Det som var så morsomt med oppgaven jeg fikk i dag var at jeg kunne være med å designe posene som skal brukes i vinter. Jeg tenkte at vi kunne ha poser med litt forskjellige farger, med logoen på i og med at jeg har fått inntrykk av at det er de posene kundene liker best. Posene kommer i tre forskjellige størrelser og farger. En liten (grønn) til handling av for eksempel kosmetikk eller tynne topper som får plass i den, en mellomstor (brun) til handling av 3-5 plagg og den største (rosa) som får plass til for eksempel store vinterjakker eller 5-10 plagg.


















Varebestillingen jeg brukte var manuell oppfølgig. Det vil si at min oppgave som ansatt var å følge med på lagerbeholdningen og bestille etter behov. I og med at vi hadde få poser igjen på lageret, måtte jeg gå til innbestilling av nye poser. Det er ikke så mange forskjellige kjøpsmåter å gjøre det på i og med at vi har en fast leverandør som vi er storfornøyd med.

Kjøpsrollene som er med på denne bestillingen er: intiativtakeren, innkjøper og brukere som er med på å bestemme hva slags innkjøp som skal utføres. Påvirkere som kan være for eksempel andre ansatte som vil dele sin mening og være en del av kjøpet. Beslutter og portvakt (butikksjefen), som har den aller siste avgjørelsen.

Arbeidsoppgaven jeg fikk idag var utrolig lærerik og jeg er sikker på at dette kommer godt med videre i arbeidslivet.


Lærte du noe nytt?

-Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar