mandag 20. oktober 2014

To lærefylte uker

Hei!

Jeg tenkte å fortelle dere litt om noe jeg har vært med på de siste ukene. I uke 41 og 42 har jeg jobbet sammenhengende to uker hos Cubus. Det har både vært utfordrende og gøy å jobbe vanlige arbeidstider i forhold til skole. Arbeidstidene jeg har jobbet har variert fra gang til gang, men hver dag har bestått av 8 timer jobbing. Jeg merket fort at jeg ble mye mer utslitt av å jobbe i butikk enn å sitte på skolebenken, i og med at man er mye i bevegelse og har forskjellige oppgaver som må bli utført hele tiden.
De fleste av dere har nok allerede hørt om Cubus, bedriften er en av Skandinavias største klesskjeder med trendy design og god kvalitet til fornuftige priser. Cubus selger klær og kosmetikk til dame, herre og barn. Cubus AS eies av Varner gruppen og markedsføres gjennom mer enn 300 butikker og har over 3000 ansatte i seks land.

Arbeidsoppgavene jeg har hatt er ganske forskjellig fra dag til dag, og siden jeg jobber hos Cubus fra før av kunne jeg jo det meste. Derfor prøvde jeg å gjøre diverse oppgaver som jeg ikke har fått muligheten til å gjøre før. Noen av oppgavene jeg gjorde på jobb var:
  •        Åpning av butikk
  •        Kasse
  •        Utsjekk av nye varer
  •        Bretting av klær
  •        Rydding i prøverom og butikk
  •        Kampanjeforandringer
  •        Hjelpe og følge opp kunder
  •        Stenging av butikk
  •        Oppgjør
I rundt 4 uker nå har vi hatt 3 for 2 på alle sokker og strømpebukser, dette funker utrolig bra og omtrent hver tredje kunde tar med seg flere par med sokker. Dette er noe som gir et utrolig bra resultat for bedriften. På det andre bildet ser dere det ene kampanjebordet jeg lagde for uke 42, denne uken var det 30% på all sminke fra Max Factor og Isadora, 40% på alt fra nivea og 40% på alle hårfarger.

Menneskene som jobber i Cubus er utrolig utadvendte og flinke arbeidsfolk. Jeg trives utrolig godt med kollegaene mine, noe som kommer til en stor fordel. Trivsel er en stor del av arbeidslivet og det er utrolig viktig å komme godt overens med kollegaene. Kollegaene mine ser jeg nesten hver eneste dag og det kommer oppgaver hvor vi må samarbeide, derfor er det en stor fordel og kunne jobbe som et bra team.

I løpet av en arbeidsdag kan det komme mange forskjellige kunder innom butikken. Det er viktig å tilpasse seg deres behov og prøve å finne en best mulig løsning til problemstillingen. Kundene skal alltid komme først, og min arbeidsoppgave som selger er å ta kontakt med kunden og hjelpe han/hun så godt som mulig. Jeg er veldig glad i å snakke med kunder, og er alltid ærlig hvis de spør meg om noe. For å skape mersalg pleier jeg også å vise diverse nyheter eller eventuelle plagg som kunne passet til det de hadde tenkt til å kjøpe. Dette skaper en fornøyd kunde som videre skaper en fornøyd selger.



I uke 42 var det Elleville dager på Vinterbrosenteret. Elleville dager er et ekstremt salg hvor du kan kjøpe produkter på opp til hele 70% og spare masse penger. Denne uken er bare en gang i året, så når denne uken kommer er det alltid god stemning gjennom hele senteret.


 Senteret blir fylt med gule plakater, gule flagg, gule ballonger, gule t-skjorter og masse mer gult. Fargen gul tiltrekker mye oppmerksomhet, og er derfor en utrolig smart farge å bruke i og med at det er så mye salg. Denne uken solgte Cubus ekstremt bra og budsjettet var mye bedre enn fjorårets. Disse dagene ble jeg veldig sliten utover dagen i og med at det var noe å gjøre absolutt hele tiden. Vi hadde salg på diverse kosmetikk, shampo, balsam, bukser, jakker, overdeler og undertøy til både voksne, små og store barn. Kundene ble helt elleville og alle varene som var nedpriset ble borte.

Alt i alt synes jeg disse to ukene har vært utrolig lærerike og jeg har virkelig fått en god forsmak på arbeidslivet, noe som kommer veldig godt med videre!


Vi blogges!

-Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar