mandag 22. september 2014

En lærerik dag hos Cubus


I dag skulle vi gå til innkjøp av nye plastposer på jobben. Det høres kanskje ut som en relativ enkel oppgave, men når du tenker på antall plastposer vi må kjøpe inn til butikken blir det fort litt mer avansert.

Hver sesong kommer Cubus med nytt design på posene sine. For eksempel om sommeren pleier vi å ha poser med et sommerdesign på utsiden, noe som får kundene til å komme i sommerstemning. Om vinteren pleier posene å være enten svarte eller hvite, dette er kanskje litt kjedelig for kundene, men vinteren er jo ganske kjedelig så det passer veldig bra. 

En annen ting som er utrolig viktig er å få med logoen til Cubus på posene. Det lager gratis reklamering, i og med at kundene går rundt med posene forbi flere hundre mennesker på senteret. Dette får kundene til å reagere og kanskje ta en titt innom butikken vår selv.

Nå tenkte jeg at jeg kunne fortelle dere litt om motivene for kjøp og kjøpsprosessen når det kommer til innkjøp og bestilling av plastposer.

Kjøpsprosessen

Nyanskaffelse: Poser er et stort og viktig kjøp, i og med at hver eneste kunde som handler hos oss får med seg en pose etter kjøpet. Det er også nødvendig å komme med nyheter og forbedringer.

Rent gjenkjøp: Cubus har en fast leverandør som leverer fra gang til gang. Kjøpene skjer forholdsvis ofte, men det er ikke snakk om så alt for store beløp hver gang. Derfor er det ikke vits å gjøre så alt for mye ut av det hver gang.

Overveid gjenkjøp: Rent gjenkjøp utvikler seg til overveid gjenkjøp om bedriften ser behov for å bytte leverandører eller oppnå bedre avtaler. Dette gjør ikke Cubus, i og med at vi er fornøyde med den leverandøren vi har.

Det som var så morsomt med oppgaven jeg fikk i dag var at jeg kunne være med å designe posene som skal brukes i vinter. Jeg tenkte at vi kunne ha poser med litt forskjellige farger, med logoen på i og med at jeg har fått inntrykk av at det er de posene kundene liker best. Posene kommer i tre forskjellige størrelser og farger. En liten (grønn) til handling av for eksempel kosmetikk eller tynne topper som får plass i den, en mellomstor (brun) til handling av 3-5 plagg og den største (rosa) som får plass til for eksempel store vinterjakker eller 5-10 plagg.


















Varebestillingen jeg brukte var manuell oppfølgig. Det vil si at min oppgave som ansatt var å følge med på lagerbeholdningen og bestille etter behov. I og med at vi hadde få poser igjen på lageret, måtte jeg gå til innbestilling av nye poser. Det er ikke så mange forskjellige kjøpsmåter å gjøre det på i og med at vi har en fast leverandør som vi er storfornøyd med.

Kjøpsrollene som er med på denne bestillingen er: intiativtakeren, innkjøper og brukere som er med på å bestemme hva slags innkjøp som skal utføres. Påvirkere som kan være for eksempel andre ansatte som vil dele sin mening og være en del av kjøpet. Beslutter og portvakt (butikksjefen), som har den aller siste avgjørelsen.

Arbeidsoppgaven jeg fikk idag var utrolig lærerik og jeg er sikker på at dette kommer godt med videre i arbeidslivet.


Lærte du noe nytt?

-Silje

Den perfekte jakken

Nå går det sakte men sikkert mot kaldere tider, og jeg ser mer og mer behov for en ny vinterjakke. Jeg har ingen anelse om hvilket merke jeg skal gå for, men en ting er sikkert og det er at den skal holde meg varm. Skal jeg tenke statusbehov og kjøpe en av de dyreste jakkene som alle har, eller skal jeg tenke på de grunnleggende behovene? Det er noe jeg ikke har bestemt meg for enda.


Jeg har sett på flere forskjellige jakker, og synes alle er fine på hver sin måte. Det er vel bare et luksusbehov jeg har, som jeg ikke får løst. Den første jakken jeg har siklet etter er en Canada Goose parkas i modellen Vitcoria. Denne er en typisk jentejakke og sitter utrolig fint på, samtidig som den dekker behovene mine. Prisen er kanskje ikke beste, men den holder jo i flere år så det er absolutt verdt det.




















Den andre jakken jeg har sett på er Svea-jakken. Denne er ganske lik som Canada Goose sin, bare ikke like tettsittende. Prisen er også litt rimeligere, noe som selvfølgelig er en fordel. Jakkene finnes også i flere farger, så det gjør jo ikke akkurat valget mitt noe enklere. Alle jakkene jeg har sett på har ekte pels, og inneholder dun som varmer på kalde vinterdager. 






























Jeg synes begge jakkene stiller likt, og jeg har venninner med både svea-jakken og goose-jakken. Jeg har også vært å prøvd begge jakkene, og likte begge to utrolig godt. Tenker også å kjøpe en farge som kan brukes i flere sesonger, uten at jeg blir alt for lei jakken. 

Hvilken jakke liker du best? 

- Silje



mandag 15. september 2014

Matstreif 2014

Hei!

På fredag den 12.september var jeg og Heidi å besøkte matstreifen på Rådhusplassen i Oslo. Der var det mange flotte stander med smakfulle retter og serviceinnstilte selgere. Det matstreif går ut på er at ulike bedrifter skal selge produktene sine som er i fokus av kortreist mat.

Vi valgte å intervjue flere av bedriftene, for å spørre om eventuelle produktforbedringer, nyheter og kalkyler. De forskjellige bedriftene lærte oss mye om produktene sine, og lot oss også få noen smaksprøver. 

De fem første bedriftene hadde alle sammen produktforbedringer. Disse fem tenkte jeg å dokumenter med bilder, slik at dere ser hva bedriften har utviklet.

Avdem- ny smak av tradisjon
Forbedringer de hadde gjort var at de ville gjøre den mest solgte osten (fjelldronning) raskere moden. Derfor laget de en ny "hoved ost", som de ga navnet Mor Åse. Den nye osten så veldig ut som den gamle, men de får bedre fortjeneste for den, i og med at den blir raskere moden. 

Røros is- unike smaksopplevelser
Dette året hadde de is med flere smaker som er forbedret, dvs. skogs-smakene er bedre (tranebær, tyttebær, osv.). De har som mål å bruke ferske råvarer (jordbær, multer, krokan osv.), og utvikle med forbedringer på alle isene. 

Helnora honning- rett fra naturen
Denne bedriften har nyheter, samtidig som det og er en utvikling av ett allerede laget produkt. I år falt vi for honning med chili. Denne var en utvikling av helt vanlig honning, til en honning som er litt mindre søt, og derfor en bedre variant for de som ikke liker den søte smaken av honning.

Grini hjemmebakeri
I år hadde denne bedriften endret på pakningene sine. Tidligere har de hatt store pakker, med kun en type produkt. Dette har ikke slått an så bra, fordi mange ville smake på alt. Derfor hadde de i år laget mindre pakninger med litt av alt og dette overhørte vi at falt i smak hos kundene. 

Ostecompaniet
Ostecompaniet ønsker at gammalost skal falle i smak blant ungdommen. De foreslår osten sammen med bær og rømme, og sier det lager en interessant smak for både unge og eldre. Utviklingen av dette produktet går ut på å reklamere (pakninger, tv-reklame osv.)
Det var også fem bedrifter som hadde kommet med unike og kreative nyheter, som falt i smak for mange av kundene. 

Sunniva drikker- prisvinnende fruktmoster, et alkoholfritt alternativ til god mat
Nyheten for 2014 var gravenstenseple og stikkelsbær most. Denne smakte fantastisk, og vi tror denne kommer til å selge utrolig bra på markedet. Denne drikken er alkoholfri, men kan fortsatt brukes til god mat. 

En smak av Sørlandet
Denne bedriften solgte knekkebrød og salt. Nyheten i år var tangsaltet, som funker bra i fiskesuppe og til kjøtt. Det smakte som vanlig salt, men det er noe som gjorde det mer spennende. 

Stangeriet- frukt, grønt og sauser
Stangeriet konsentrerer seg om god mat, og prøver å selge mest mulig frukt og grønt til kundene sine. Den nye produktserien kylling confit, selger allerede bra på markedet, og vi tror det kommer til å bli en stor suksess for bedriften.

Beste isen fra Feios- sunt alternativ for god is
Dette var den bedriften vi likte best. De ansatte var flinke og kunne sakene sine, og det endte med at vi kjøpte en kule is hver. Den nye smaken i år var lakris, men den hadde de dessverre ikke på matstreif. Bringebær-isen består av friske, nyplukkede bringebær og karamell-isen er laget helt fra bunnen av.
Haust-ekte og naturlige fra Hardanger
Siste bedriften vi besøkte hadde en utrolig kul ide, og de fikk mye oppmerksomhet for det. Ideen deres var å sette ett smiley klistremerke på, før eplene var modne. Eplene er sunne og smakfulle og hele standen deres besto av epleprodukter produsert i egen hage. Disse produktene selges ikke i butikk.
Etter dette besøket kom vi på to nye ideer som kunne vært relevant og brukbart for bedriftene:

1) Haust kan selge eplene i butikk slik at de får større fortjeneste på det.
2) Beste is fra Feios burde selge is i 2 liters bokser i butikk. Da får flere tak i isen, og de kan få mer penger til å utvikle nye smaker. 

Vi var også litt kreative og kom på et nytt produkt som vi kunne ha produsert. Dette produktet skal være en slush, men en litt sunnere variant. Slush essensen skal være laget av norske frukter og bær, med sirup og honning for en god konsistens slik at aromaen blir mye mer naturlig. Slushen er veldig populært blandt både unge og voksne, men det er ikke akkurat det sunneste man kan drikke. Derfor synes vi dette hadde vært en bra løsning!

Var du på årets matstreif?

-Silje